♥.- VESPA and ME -.♥ ♥.- VESPA and ME -.♥: DID YOU KNOW ?? #PETAI OH PETAI

DID YOU KNOW ?? #PETAI OH PETAI

eyka | 8:31 PM | 0Comments |


hye readers2 ,, bloggers2 ,, akak2 ,, abang2 ,, adik2 dan semuanya lah .... 
i'm back !! setelah beberapa hari ubahsuai blog ni ,, aku kembali dengan pelbagai cerita yang aku nak share sikit korang ......
apa entry aku kali ni ye ??
yup ,, thats right ,, entry aku kali ni nak kongsi kan kat korang semua serba sedikit tentang khasiat PETAI .........
ye sayang ,, PETAI yang busuk tu ,, bila bercakap memang tak tahan lah kan bau nya tu ....
hahahahhahahahhaaa ......
masih ada lagi yang tak tau petai tu macam mana ??
aduyai !!

ini lah PETAI .... gambar kat atas ni ,, petai yang dah di kupas ,, just tinggal isi dalam nya je ......

yang di atas ni lah petai yang masih belum di kupas lagi ..... dan bila dah kupas ,, buang kulitnya ,, jadi lah seperti gambar first tadi ......

pokok PETAI merupakan spesies pokok yang tingginya sekitar 30meter ,, dan banyak tumbuh di kawasan hutan MALAYSIA ,, THAILAND dan INDONESIA ......
buah PETAI mempunyai kadar protein dan lemak yang tinggi berbanding buah-buah hutan yang lain ......
selain itu ,, buah PETAI mengandungi KALSIUM ,, FOSFORUS ,, ZAT BESI serta kaya dengan vitamin A ,, B1 ,, B2 dan C .......
vitamin C ,, boleh menjadikan anda awet muda tau !!
yang paling berkhasiat ialah petai yang segar dan besar buahnya ......
jadi ,, jika memilih petai di pasar tu ,, pilihlah yang bijinya nampak besar dan segar ......
  • apabila memakan biji petai tersebut ,, ia nya dapat merawat masalah hati ,, bengkak buah pinggang ,, kencing manis ..... juga dapat membunuh cacing dalam perut serta usus ,, lalu keluar bersama najis ....
  • korang jangan terkejut pula ya ,, petai ni juga bagus untuk minda tau .... 200 pelajar di TWICKENHAM (MIDDLESEX) tertolong dengan mudah melalui ujian pada tahun ini kerana ,, mamakan petai pada waktu sarapan ,, waktu rehat dan makan tengah hari .... Penyelidikan telah membuktikan bahawa buah petai dengan kalium tinggi dapat membantu pembelajaran dengan membantu pelajar semakin waspada ......
  • PETAI ini juga ,, dapat mebantu orang2 yang ingin berhenti merokok ..... VITAMIN B6 dan B12 yang dikandungnya ,, bersama dengan kalium dan magnesium ,, membantu tubuh cepat sembuh dari kesan penamatan NIKOTIN .....
  • kandungan serat yang tinggi ,, petai akan mempermudah menormalkan kembali aksi pencernaan ,, membantu mengatasi permasalahan sembelit tanpa perlu kembali ke laksativ ..
  • Salah satu cara paling cepat untuk menyembuhkan "penyakit" mabuk adalah milkshake petai ,, yang ditambah dengan madu ,, Petai akan membantu menenangkan perut dan dengan bantuan madu akan meningkatkan kadar gula darah yang jatuh ,, sedangkan susu akan menenangkan dan kembali memperbaiki kadar cairan dalam tubuh. Selain tentu saja kerana baunya yang membangunkan dari mabuk.....
  • Sebelum anda meraih krim gigitan nyamuk ,, cuba untuk menggosok kawasan yang terkena gigitan dengan bahagian dalam kulit petai ,, banyak orang berjaya mengatasi rasa gatal dan bengkak dengan cara ini .....
  • bagi yang ada masalah kegemukan tu pula ,, boleh lah baca bahagian ni ...... Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati bahawa tekanan pada saat kerja menyebabkan orang sering meraih makanan yang menenangkan seperti coklat dan kerepek .... Dengan melihat kepada 5000 pesakit di rumah sakit ,, penyelidik mendapati bahawa kebanyakan orang menjadi gemuk kerana tekanan kerja yang tinggi ,, laporan menyimpulkan bahawa ,, untuk mengelakkan nafsu memakan makanan keranapanik ,, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan tinggi ,, karbohidrat setiap dua jam untuk mengekalkan kadar yang tetap ....
  • Kalium adalah mineral penting ,, yang membantu untuk menormalkan detak jantung ,, menghantar oksigen ke otak dan mengatur keseimbangan cairan tubuh .... Ketika kita stress ,, kecepatan metabolisme kita akan meningkat ,, sehingga akan mengurangkan kadar kalium dalam tubuh .... Hal ini dapat diseimbangkan lagi dengan bantuan makan petai yang tinggi kalium ..... 

No comments: