♥.- VESPA and ME -.♥ ♥.- VESPA and ME -.♥: KANTA LEKAP-Beli daripada penjual bertauliah #Metro

KANTA LEKAP-Beli daripada penjual bertauliah #Metro

eyka | 10:50 PM | 2Comments |

APABILA ditanya tidak teringinkah memakai kanta lekap yang dianggap akan lebih menyerlahkan penampilan terutama jika memakai solekan mata, penulis terus menggeleng. Bukan tidak ingin bergaya, tetapi rasanya tahap kerajinan dan disiplin untuk mengikuti rutin penjagaan harian kanta lekap tidak mencapai standard yang ditetapkan.
Soal disiplin amat penting bagi semua individu yang ingin memakai kanta lekap.
Ini perkara pertama yang ditekankan oleh pakar optik atau pakar mata apabila anda menyuarakan hasrat untuk memakai kanta lekap. Jika anda tiada ciri ini, lupakan saja hasrat itu kerana sebarang kecuaian boleh mengundang masalah pada mata anda - organ yang sangat penting.

Rasanya semua orang tahu hakikat ini, tetapi masih ramai yang ‘melanggarnya’ dengan tidur bersama kanta lekap akibat terlalu letih untuk mengeluarkan dan membersihkannya. Akibatnya, keesokan paginya mata akan menjadi merah dan kanta lekap pula seolah-olah melekat pada bola mata serta susah untuk ditanggalkan.
“Fungsi utama kanta lekap adalah sebagai pengganti kaca mata iaitu untuk membetulkan penglihatan. Fungsi lain ialah untuk tujuan kosmetik; supaya kelihatan cantik - yang membuatkan semakin ramai orang memakai kanta lekap supaya kelihatan lebih menarik,” kata Perunding Oftalmologi Pusat Perubatan Sunway, Dr Tara Mary George.
Memang tidak salah memakai kanta lekap untuk cantik, terutama kanta lekap yang berwarna dan mampu membuatkan mata si pemakai tampak lebih galak. Pakailah apa saja warna yang anda inginkan, kata Dr Tara, tetapi ada satu syarat, pastikan ia dibeli dari penjual kanta lekap yang bertauliah dan bukannya dibeli secara dalam talian.

Menurutnya, prosedur memakai kanta lekap untuk tujuan kosmetik sama saja dengan kanta lekap yang membetulkan penglihatan. Ia masih perlukan pemadanan supaya sesuai dengan mata anda. Ramai orang tidak tahu, terlupa atau terlepas pandang bahawa kanta lekap juga perlukan pemadanan atau dalam perkataan bahasa Inggeris ‘fitting’.

Bukan baju saja yang perlu dicuba untuk mengetahui kepadanannya dengan bentuk badan anda, malah kanta lekap juga perlukan proses yang sama. Sepatutnya proses pemadanan ini dilakukan selama dua minggu dan jika benar-benar selesa, bolehlah terus memakai kanta lekap berkenaan.

Mengapa perlu adanya proses pemadanan ini? Kata Dr Tara, satu-satu kanta lekap tidak semestinya sesuai dengan semua orang. Ini kerana saiz dan bentuk mata setiap individu itu berbeza. Apatah lagi bagi individu yang ada masalah penglihatan. Jadi dalam tempoh satu hingga dua minggu ini, pakar optik anda sepatutnya menghubungi anda kembali untuk bertanya kesesuaian kanta lekap anda.

Pun begitu katanya, kaedah ini bukanlah satu kemestian tetapi lebih baik jika ia diamalkan. Malah, pengguna sendiri boleh menghubungi pakar optik sekiranya selepas dua minggu mata mereka masih tidak berasa selesa dengan kanta lekap yang diberikan.

Kanta lekap adalah cakera plastik atau silikon yang dihasilkan untuk membetulkan masalah penglihatan seperti rabun jauh, rabun dekat, presbiopia (kesukaran melihat objek yang dekat atau dalam cahaya malap) atau astigmatisme (silau).

Oleh kerana kanta lekap diletakkan betul-betul di atas mata (melekat pada kornea), maka rekaan dan pemadanan yang betul sangat penting untuk keselesaan, keselamatan dan pembetulan penglihatan.

Perubahan teknologi membuatkan kanta lekap ini lebih selesa dan mudah dipakai.
Kanta lekap boleh dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu kanta keras dan lembut. Kanta lekap yang keras ada beberapa jenis, tetapi ia kurang diminati kerana ia kurang selesa dipakai.

Kebanyakan orang memilih kanta lembut sama ada dibersihkan setiap hari atau jenis yang boleh dipakai untuk tempoh lebih lama - malam dan siang, tetapi ia kurang selesa. Kini ada juga kanta lekap pakai buang jenis harian atau boleh dipakai untuk satu tempoh tertentu yang lebih menyenangkan pengguna.

Pengguna perlu tahu peraturan, prosedur guna kanta lekap
Pengguna perlu tahu peraturan, prosedur guna kanta lekap

Bekas kanta lekap perlu ditukar sebulan sekali atau sekerap mungkin.
Bekas kanta lekap perlu ditukar sebulan sekali atau sekerap mungkin.

Siapa yang sesuai memakai kanta lekap? Secara umumnya semua orang boleh pakai kanta lekap termasuklah:


  • Individu yang mempunyai masalah penglihatan dan perlukan pembetulan penglihatan sepanjang masa. 

  • Individu yang berdisiplin tinggi dan sangat mementingkan kebersihan. Ini sangat penting kerana kanta lekap perlu dibersihkan setiap hari dengan cara tertentu. Bagaimanapun, perkara ini akan lebih mudah jika anda memilih untuk memakai kanta lekap pakai buang harian.

  • Individu yang terbabit dalam sukan kecuali berenang. Bagi mereka yang memakai kanta lekap dan mahu berenang, belilah gogal atau kaca mata renang yang bersesuaian dengan masalah penglihatan anda. 


  • untuk berita selanjutnya ,, jom TERJAH artikel ni ....


    NOTA JARI : dah baca ke artikel sambungan tu ,, hihihhiii .. kalau dah baca bagus lah .... aku share ni sebab aku tau ramai yang pakai CONTACT LENS  sekarang ni ,, aku pun dulu macam tu juga .... dan sebab itu juga lah ,, aku nak korang baca artikel ni betul2 ,, biar korang jaga mata korang tu dengan sebaik mungkin ..... jangan main pakai je ,, kena lah ada peraturan nya juga .... okay .... JUST SHARE .... :)