♥.- VESPA and ME -.♥ ♥.- VESPA and ME -.♥: 10 Masjid Yang Paling Indah

10 Masjid Yang Paling Indah

eyka | 12:15 PM | 6Comments |
Alhamdulillah,,dah hampir 2minggu kita berpuasa....
Masing-masing sekarang ni tengah sibuk beli baju raya... 
Aku tak payah nak serabut-serabut kepala nak cari baju raya,,sebab sebelum puasa lagi aku dah cari...
Persiapan awal lagi senang... Rileexxxx je... hahahhaha...
Hari ni,,aku nak tunjuk kat korang masjid-masjid yang sangat indah...
Sebelum tu, klik SINI dan SINI .....
Jangan tipu yee,,bulan-bulan puasa ni kan,,tak salah kalau tolong menolong diantara satu sama lain....
Okay,,jom scroll bawah sikit untuk tengok masjid-masjid yang sangat indah di dalam dunia ini....


Masjid Faisal di Islamabad adalah masjid yang paling besar di Pakistan. Vedat Dalokay, arkitek Turki yang mengilhamkannya, menggunakan khemah Beduin sebagai inspirasi seni bina Masjid Faisal.


Masjid Besar Baiturrahman di Banda Acheh, Indonesia telah dibakar habis apabila Acheh diserang kuasa Belanda pada tahun 1873. Namun, ia telah dibina semula satu dekad kemudian. Ia di antara masjid yang paling indah di seluruh Indonesia.


Masjid Taj Ul di Bhopal adalah di antara masjid yang paling besar di benua Asia. Ia juga diguna sebagai madarasah.


Masjid Faisal di Islamabad adalah masjid yang paling besar di Pakistan. Vedat Dalokay, arkitek Turki yang mengilhamkannya, menggunakan khemah Beduin sebagai inspirasi seni bina Masjid Faisal.


Great Mosque of Xi'an di China menampilkan ciri-ciri budaya Cina bersebelahan dengan seni bina Islam.


Masjid Jamek, adalah salah satu masjid yang paling ikonik untuk penduduk-penduduk bandaraya Kuala Lumpur. Malah, ia merupakan tapak di mana bandaraya kami ini 'dilahirkan'.


Masjid Muhammad Ali Pasha di Cairo, Mesir menampilkan seni bina Ottoman yang klasik. Ia dibina oleh pemerintah Mesir, Muhammad Ali Pasha untuk mengingati anak sulungnya, Tusun Pasha


Sultanahmet Camii,juga dikenali sebagai Blue Mosque, diantara masjid yang paling masyhur di Turki. Pembinaannya mengambil masa tujuh tahun, dari 1609 hingga 1616. Seni bina masjid ini dipengaruhi unsur-unsur Ottoman dan Byzantine.


Masjid An-Nabawi di Madinah adalah fokus umat islam pada musim haji. Bersama dengan Masjidil Haram di Mekah, ia adalah tempat yang paling suci untuk agama islam.


Masjidil Haram di Mekah merupakan tempat yang paling suci bagi umat islam di seluruh dunia. Setiap tahun, berjuta-juta umat akan Tanah Suci Mekah untuk menyempurnakan ibadah Haji dan Umrah.


NOTA JARI : memang sangat indah masjid2 yang ada di seluruh dunia ini... SUBHANALLAH...

6 comments:

Mila Ahmad said...

alangkah indahnya kalau dapat solat di masjid-masjid tersebut kan ?

Sakinah Deen said...

MasyaAllah! Indahnya!. Mudah-mudahan kita semua dapat pergi ke masjid yang ke 10 tu. teringin sgt <3

Cik Nur said...

SubhanaALLAH..mmg indah2 semuanya.. :)

eyka said...

@Mila Ahmad memang indah sangatt... :)

eyka said...

@Sakinah Deen insyaallah,,kita semua akan sampai disana jua satu hari nanti... :)

eyka said...

@Cik Nur betul tu... :)